luni, 9 aprilie 2012

Cozonac cu mac

   Reteta de cozonac o am de la mama mea, insa ea in copilarie ne facea cozonac doar cu nuca (sau cum spuneam noi "nuca cu cozonac" ), insa dupa ce m-am casatorit, am vazut la bunica sotului meu cum se face umplutura de mac (habar nu aveam ca macul trebuie macinat ) si de atunci pregatesc si eu cozonac cu mac .
Reteta e destul de usoara insa eu am simplificat totul framantand aluatul cu minunatia de KitchenAid (care apropo functioneaza senzational ).






Din ingredientele de mai jos va vor iesi 3 cozonaci .


Aveti nevoie de :

  • 550 gr faina alba
  • 300 ml lapte
  • 70 gr zahar
  • 100 ml ulei
  • coaja de lamaie
  • un praf de sare
  • 30 gr drojdie proaspata
  • 3 galbenusuri de ou
  • 1 plic zahar vanilat
  • 1 fiola esenta de rom
  • 200 gr seminte de mac macinate
  • 200 gr zahar
  • 1/2 mar ras
  • 1 galbenus+2 linguri lapte (pentru uns cozonacii) 
Se prepara astfel:

  • puneti 150 ml de lapte intr-o oala si il dati in clocot apoi il turnati peste 50 gr faina si amestecati totul energic pana se incorporeaza laptele
  • lasati aceasta faina oparita sa se raceasca pana ajunge la temperatura camerei

  • puneti drojdia intr-un pahar si adaugati 1 lingurita de zahar peste ea si amestecati energic pana drojdia devine lichida

  • cand faina oparita cu lapte a ajuns la temperatura camerei (testati cu mana, daca puteti pune mana pe aluat este foarte buna temperatura) adaugati drojdia si amestecati pana se incoropreaza si lasati sa dospeasca aluatul 10-15 minute

  • cei 150 ml lapte care au ramas ii puneti intr-un ibric si  cand incepe sa fiarba laptele stingeti focul si  adaugati  zaharul si zaharul vanilat in lapte sa se topeasca
  • am adaugat restul de faina (500 gr) in bolul KA iar cand aluatelul de mai sus a dospit l-am pus peste faina si cu ajutorul carligului de framantat am amestecat pe viteza 1 timp de 1-2 minute (pana aluatul devine unul sfaramicios)

  • am adaugat pe rand restul ingredientelor : laptele, galbenusurile, esenta de rom, coaja de lamaie, si uleiul avand grija mereu sa nu adaug alt ingredient pana cel pus in vas anterior nu s-a incorporat bine in aluat

  • dupa ce si uleiul a fost adaugat in aluat am crescut viteza la 2 pentru 2-3 minute apoi la 3 pentru 1 minut apoi am inchis KA am curatat carligul si am acoperit vasul si am lasat sa dospeasca aluatul pentru aproximativ 50 minute (pana aproape si-a triplat volumul)

  • pana aluatul a dospit am pregatit umplutura de mac astfel : am macinat macul (eu am o masina de macinat mac insa cred ca merge si in blender ) apoi l-am pus intr-o oala impreuna cu 200 gr de zahar, jumatate de mar ras ( pentru a lega compozitia ) si 3-4 linguri de apa si am pus oala pe foc mic pana tot zaharul s-a topit si apa s-a evaporat si compozitia e legata bine

  • lasati macul sa se raceasca bine inainte sa-l intindeti peste aluat
  • cand aluatul a crescut frumos il impartiti in 3 parti egale (la fel procedati si cu macul) si pe spatiul de lucru bine curatat inainte puneti 1 lingura de ulei si cu o pensula sau cu degetele ungeti spatiul de lucru

  • puneti peste ulei o bucata din aluat pe care o intindeti cu un sucitor ( nu foarte subtire caci altfel va vor crapa cozonacii la cuptor ) apoi luati o parte din mac si cu un cutit il intindeti pe toata suprafata aluatului, apoi cu grija rulati si puneti aluatul in forma deja acoperita cu hartie de copt sau unsa cu ulei

  • procedati astfel cu ceilalti doi cozonaci
  • dupa ce toti trei au ajuns in forme ii mai lasati 10 minute asa, apoi ii ungeti cu un amestec de galbenus si 2 linguri de lapte si ii introduceti la cuptorul preincalzit la 200 grade (doar programul de coacere de jos) si ii lasati la cuptor pentru aproximativ 45-50 minute (verificand din cand in cand felul cum arata si testand eventual aluatul cu o scobitoare si daca aceasta iese uscata si curata aluatul este copt) 

  • la mine s-au crapat putin insa sa nu va speriati daca vi se intampla si voa asta ca sunt extrem de deliciosi si asa ( si cum zicea Andie "Stii... la noi acasa se considera al mai bun cozonacul crapat... Cred ca si perfectiunea asta depinde de gusturi :) " )
  • cand sunt gata ii scoateti din cuptor apoi ii lasati in tavi 2-3 minute sa se racoreasca si usor cu ajutorul hartiei de copt ii scoateti din forme si ii lasati sa se raceasca total 

Sunt deliciosi si cu ajutorul lui KitchenAid anul asta munca pentru mine s-a injumatatit ceea ce mi-a placut mult!








Sa aveti pofta si sa aveti sarbatori frumoase!



EDIT: Pentru ca am fost "trasa de urechi" cum ca nu toata lumea are KA, aluatul se poate 
framanta linistit si in masina de paine sau traditional, cu manutele avand grija ca atunci cand " am adaugat pe rand restul ingredientelor : laptele, galbenusurile, esenta de rom, coaja de lamaie, si uleiul avand grija mereu sa nu adaug alt ingredient pana cel pus in vas anterior nu s-a incorporat bine in aluat"

27 de comentarii:

  1. Uff eu inca ma gandesc la umplutura preferata ;) Si macul face parte din! Musai vreau sa fac si eu cozonac saptamana asta! Te pupic!

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mie imi place macul parca mai mult acum...
      Neaparat sa faci cozonac...eu am facut mai devreme caci de Pasti nu voi fi eu mestru de ceremonii ci buna cu mama si soacramea :))))....

      Ștergere
  2. Zise Andie si incheie citatul :)
    Alina, abia astept sa incerc si eu, nici nu cred ca trebuie sa-ti povestesc ce nerabdatoare sunt, mai ales ca se vede din poze ce bine a iesit aluatul! Cat de fraged si pufos si frumos colorat! M-ai bagat in boala, aia e.
    Te pup si revin cu impresii Kitchen Aidiste in curand :)

    RăspundeţiȘtergere
  3. Abia asteapt sa il testezi ca sa "fur" si eu retete minunate de la tine!Eu am inceput asa timid cu el...ce-i drept nici nu prea am timp si nu am pentru cine sa fac acum bunatati (caci nu petrecem Pastele acasa) insa dupa o sa ma dezlantui si o sa fac o groaza de bunatati! :)
    Sa pui poze cu "fratele" la tine in bucatarie! ;)

    RăspundeţiȘtergere
  4. Oare fara KA iese la fel de pufos ??? Ca io nu am ...e pe lista cu Craciunul.
    Cozonacul meu se face in masina de paine , dar nu e nici pe departe asa frumos ca al tau...Cred ca au fost deliciosi !!!

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iese si fara KA asa fain insa trebuie sa il framanti macar vreo 15-20 minute!
      EU si cu masina de paine am facut anii trecuti si am fost super multumita de cum ieseau!
      http://sotiefericita.blogspot.com/2011/04/cozonac-cu-nuca.html

      Ștergere
  5. si eu vreu unul:)ii ador cu mac:) foarte frumosi ti-au iesit!

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Te servesc cu drag!Si mie mi-au placut cum au iesit! :)

      Ștergere
  6. Minunat cozonacel! Sa stapanesti sanatoasa KA si sa ne aduci multe retete interesante!
    Pupici

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Raluca multumesc mult!Asa mult mi l-am dorit ca acum ma tot gandesc ce sa pregatesc cu el mai fain si mai interesant! :)))

      Ștergere
  7. Foarte frumosi si super delicioasi!!!Mmm, eu fac abia sambata, dar savurez o felie de la tine:)Pupici!

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Chiar te rog sa servesti o felie (virtuala)!Eu sambata am scapat de munca (cum am scris mai sus ) asa ca m-am bucurat in avans cu acest cozonac! :)

      Ștergere
  8. Sunt curioasa ce ai facut in timpul in care robotelul ti-a preluat toata treaba:)).

    Imi place masina ta de mac...e cea mai buna si din pacate eu nu mai gasesc in comert:(.
    In blender nu iese macul la fel ca si in acea masina,parerea mea.
    Sunt frumosi cozonacii!

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Angi draga cat a muncit KA eu am facut umplutura de mac!
      Daca esti cuminte poate primesti o masina de mac! ;) :* :*

      Ștergere
  9. Super arata. Doar ce am mancat cozonaci de sarbatori dar cand i-am vazut pe astia parca mai vreau :)

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc pentru vizita si comentariu!
      Eu nu ma satur nicodata de cozonac! ;)

      Ștergere
  10. pare foarte bun,nam curaj sa fac si eu si mie o pofta............

    RăspundeţiȘtergere
  11. pare ff bun si eu as vrea dar mei frica ca numi iese:(

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Este foarte bun si daca te ghidezi dupa ceea ce am scris eu nu are cum sa fie un esec!succes la copt!sa ma anunti daca ai facut!

      Ștergere
  12. Cum se numeste robotul cu care ati facut aluatul? Caut si eu un robot de genul, dar sa fie doar pentru aluat..nu si pentru tocat carne. Multumesc

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna! Robotul se numeste KitchenAid si il gasesti in Romania pe vreo 2-3 siteuri ( de ex aici http://bucatarie360.ro/produse/kitchenaid/mixere?gclid=CKi3hrKwpLYCFUnwzAod0mkAog

      Ștergere